DAHA NELER VAR?

UÇAK NASIL ÇALIŞIR ?



Uçak: Kanatları olan ve bu kanatlarda oluşan taşıma kuvvetiyle ağırlığını dengeleyerek havada uçabilen havadan ağır bir hava nakil vasıtasıdır.

UÇAĞI OLUŞTURAN ELEMANLAR 

KANATLAR: Gövdenin iki tarafında uçları serbest uçak simetri düzleminde ortasında eşit bağlı iki konsol kiriş şeklindeki bir taşıyıcı yüzeydir.


KANATLARIN GÖREVLERİ:

1)Gerekli ve yeterli taşıma kuvvetini oluşturmak.
2)Gerektiğinde yardımcı iniş takımlarını ve her zaman ana iniş takımlarını taşımak.
3)Gerekli hallerde güç grubunun tamamını veya bir kısmını taşır.
4)Güç grubunun çalışması için yakıtı taşır. Yakıt kanadın içinde taşınır bazende kanadın ucunda takılan tanklardada taşınabilir. Bazı askeri uçaklardada Tip tanklardada taşınabilir.
5)Gerekli hallerde dış teçhizat ve dış yük taşımak
6)Bazı kumanda kontrol yüzeylerini taşımak. Bunlar Kanatçık (Aileron), Flap, Aerofren (spoiler), Slat/Slot,Pike freni, akım doğrultucuları.



Aileron (Kanatçık):
Yatış haraketlerini sağlayıcı kumanda kontrol sistemidir. İstenilen ek taşımayı arttıranveya azaltan elemandır.

Flap:
Kalkış esnasında küçük açıda kullanılır ve taşıma oluşturur. İniş aşamasında ise yüksek açı değerinde
yaklaşık 40° kullanılarak frenleme görevi görür

Slat/Slot:
Hücum kenarı flaplarıdır. Sabit olan Slat hareketli olan slot’tur.

Aerofren:
 Kanadın sırt bölgesinde kalınlığın ve ağırlığın en fazla olduğu yerde %5 %
10 kadar kapalı iken
yüzeyle yapışık kanadın sağ ve sol tarafında birlikte çalışan profil şeklini bozan plakalardır.
Dalış veya pike freni: Kanadın karın tarafında kalınlığın en fazla olduğu yerde bulunur. Görevi hız belirli bir limitin üstüne çıktığında irtifa belirli bir limittir. Altına indiğinde o bölgeden çıkmak riskliyse pike freni kullanılır.

Akım Doğrultucuları:
Kanat üstünde oluşan hava akımının sapmasını önler.
Winglet (Kanat ucu plakaları): morjinal kaybı (taşımanın azalması) önlemek için kullanılan yapıdır.


KANAT GÖVDE BAĞLANTI ŞEKİLLERİ


1)Parasol (Şemsiye) Kanat:

Bu Kanatlar düzgün yatay uçuş sırasında pilotun ve yolcuların aşağı daha iyi görmelerine izin verir. Gövde ile ortak bir kesit bulunmadığından kanadın gövde hizasındaki kesiminde taşıma azalmaz. Kanadın verimliliği azalmaz.
Buna karşın inişlerde, dönerek alçalmalarda pilotun iç taraftan görüşünü azaltır. Bu tip kanat halinde gövde üzerine inişlerde bütün yük gövdeye gelir. Bu sebepten paraşol kanat fazla kullanılmaz.

2)Üstten Kanat:

Bu tip kanatlar suya iniş kalkış yapan uçaklarda yükleme ve boşalmanın kolay yapılabilmesi ve pervane uçaklarının su taş toprak gibi tesirlerden koruması için tercih edilir. Parasol kanadın bütün avantajlarına sahiptir. Bu kanatlarda iniş takımları dikmeleri çok uzun olacağından uçuş esnasında sakınca oluşturur. Bu sebepten gövdenin iki yanına iniş takımı eklenir.

3)Ortadan Kanat:

Bu tip kanatlar parasol kanat ve üstten kanatlı uçakların sahip olduğu bazı avantajlara sahip olmamakla beraber kanat gövdenin orta hizasına denk geldiği için gerek yolcu, gerek yük uçakları için istenmeyen yerleşmeye ve yük tahliyesine engel olan bir sebeptir. Buna engel olmak için kanadın iki yarısı ayrı ayrı gövdeye bağlanması durumunda bu bağlantının çok mukavim ve o derece ağır olması gerekir. Bu sebeple bu tarz çözüm pek fazla tutulmamıştır.

4)Alttan Kanat:

Bugün için en çok kullanılan kanat gövde tespit tarzıdır. Bu tiplerde gövde kanadın üstüne oturtulmuştur. Böylece çok mukavim kanat yapısı elde edildiği gibi gövdenin faydalanılan iç kısımdan ikiye bölünmemiş olur. Taşıma açısından parasol ve üstten kanadın sahip olduğu avantajlara sahip değildir. İniş takımlarını üzerinde bulundurabilmesi açısından en idealidir.

Yorum Gönder

Yorum Gönder